قلب آبی

جايگاه روابط عمومی در جامعه اطلاعاتی امروز

اكنون در جهاني زندگي مي‌كنيم كه نام دهكده‌ جهان را بر آن قرار داده‌اند. شبكه‌هاي اطلاع رساني و ارتباطی و تجهيزات پيشرفته مخابرات و حمل و نقل، بيش از هر زماني در نزديك شدن انسان‌ها و افكار به يكديگر مؤثر شده‌اند. فناوري اطلاعات و ارتباطات كه امروزه نام «آي تي» را بر آن نهاده‌اند، خواسته يا ناخواسته ما را وارد عصري نو مي‌كند كه خصوصيات اصلي آن، حمل آني داده‌ها و گسترش روابط و شبكه‌هاي الكترونيكي است.

روابط عمومي‌ها در سيستم دولتي و مؤسسات و نهادهاي مختلف از تأثيرات فن‌آوري‌هاي اطلاعات و ارتباطي نيز درامان نمانده‌اند. در واقع با ظهور عصر اطلاعات و نقش حساسي كه روابط عمومي‌ها در دريافت كنترل و توزيع اطلاعات در دو بعد درون سازماني و بردن سازماني ايفا مي‌كند. از روابط عمومي اين انتظار مي‌رود كه محيط مناسبي را براي ايجاد تعادل و همكاري هر چه بيشتر و گسترده‌تر بين سازمانها و مشتريان و مخاطبان فراهم آورد.

 در اين جا ابتدا به مقایسه روابط عمومی الکترونیکی و روابط عمومی سنتی می پردازم . مفهوم روابط عمومي الكترونيكي و ديجيتالي روابط عمومي ديجيتالي عبارت است از:‌استفاده از فناوري ديجيتالي خصوصا كاربردهاي مبتني بر وب سايت‌هاي اينترنتي براي افزايش دسترسي و ارائه خدمات و اطلاعات ارتباطي به كاربران و سازمان‌ها و نهادها و دريافت اطلاعات از طريق آن . اين روش زمينه بالقوه‌اي براي كمك به ايجاد رابطه‌اي ساده، روان و مؤثر بين سازمان‌ها و نهادها و ارائه خدمات ارزان قيمت و فوري به كليه گروههاي كاربر را فراهم خواهد كرد.

 روابط عمومي الكترونيكي و ديجيتالي در واقع فضائي در خدمت كاربر قرار مي‌دهد كه در آن كاربر، به راحتي به اطلاعات دست پيدا كرده و نياز خود را مرتفع مي‌كند. ويژگي‌هاي روابط عمومي الكترونيكي و ديجيتالي روابط عمومي در جوامع اطلاعات آينده نقش مهمي در امر اطلاع رساني بهينه، ارائه سرويس‌ها و خدمات به تك تك افراد جامعه خواهد داشت. ويژگي‌هاي خاص روابط عمومي ديجيتال سبب تسهيل دسترسي شهروندان و مخاطبان به اطلاعات و خدمات مورد نياز و كاهش هزينه‌ها خواهد شد.

-در روابط عمومي الكترونيكي بهره‌گيري از فناوري‌هاي نوين هدف نيست بلكه وسيله است وسيله‌اي در جهت ارائه خدمات و سرويس‌هاي مورد نياز به مخاطبان. -روابط عمومي ديجيتالي در قيد زمان و مكان نيست. خدمات و اطلاعات در تمامي روزها و ساعات در دسترس شهروندان و مخاطبان قرار مي‌گيرد. روابط عمومي ديجيتالي ارتباطي دو سويه بين سازمان ها و مردم حاكم مي‌كند. 

 مخاطب در روابط عمومي ديجيتالي جمعی نيست بلكه فردي است. در روابط عمومي الكترونيكي بايد پاسخگوي تك تك اعضاي جامعه اطلاعات بود.  البته با وجود اينكه در روابط عمومي ديجيتالي فناوري‌هاي نوين ارتباطي نقش عمده‌اي را بازي مي‌كنند اما با اين حال همواره تكنولوژي‌ها سهم كمتري نسبت به بينش ديجيتالي دارند. در واقع كار اصلي روابط عمومي ديجيتالي طرح ايده آن هم با بينش ديجيتالي است.

 مهمترين وظيفه روابط عمومي ديجيتالي در جامعه اطلاعاتي آينده برقراري ارتباط دو سويه متعامل بين سازمان ها و مردم، ارائه خدمات و اطلاعات مورد نياز مشتريان و... است كه روابط عمومي ديجيتالي اين وظايف را با بهره‌گيري از فناوري‌هاي نوين ارتباطي و از جمله اينترنت انجام خواهد دارد.

  به عبارتی دیگر مهمترين وظايفي كه يك روابط عمومي ديجيتالي در جامعه ايفا مي‌كند : بهبود كارايي و اثربخشي نهادها، سازمان‌ها و مؤسسات از طريق حذف لايه‌هاي ساختاري  تسهيل دسترسي شهروندان و مخاطبان سازمان‌ها به اطلاعات مورد نياز از طريق جايگزيني شهروند مداري و اجتماعي مداري به جاي بوروكراسي مداري - ساده سازي فرآيندهاي ارتباطي و اطلاع رساني و كاهش هزينه‌ها از طريق يكپارچه سازي و حذف موانع و سيستم‌هاي زايد - افزايش خلاقيت از طريق به كارگيري مكانيسم‌هاي ارتباطي و اطلاع گيري و اطلاع رساني د رامور دولتي و غير دولتي. - و ..

+نوشته شده در ۱۳۸٦/٦/٢۸ساعت۱:٥۱ ‎ب.ظتوسط مهدی ناطق | نظرات ()
روزه و رمضان در آئينه شعر فارسي

معمولا هر شاعري موضوعي خاص را براي سرودن اشغار خود در نظر مي گيرد و با توجه به آن موضوع و در همان چارچوب به سرودن شعر مي پردازد . اما برخي موضوعات هستند كه در نزد بسياري از شعرا عموميت دارند . از جمله اين موضوعات روزه و ماه رمضان است كه از ديرباز در بين اكثر بزرگان شعر و ادب فارسي به خصوص آنهايي كه گرايش بيشتري به حوزه عرفان در شعر داشته اند ‎‏، جايگاهي ويژه داشته و از آن به نيكي ياد شده است .

در اين نوشته به برخي از شاعران و بزرگان شعر فارسي و ابيات و نظريات آنها در مورد روزه و ماه رمضان اشاره مي كنم :

رودکی :

از همان آغاز كه رودكى پدر شعر فارسى، بلند بناى كاخ ادب را برافراشت، مفردات روزه، رمضان، صوم و صيام در آيينه شعر فارسى انعكاس يافتند. اين انعكاس در تمامى انواع شعر مدحى، اخلاقى، تعليمى، غنايى و رثا ديده مى‏شود.

 در شعر شاعران دوره اول، كاربردها سطحى است و از اعلام ماه رمضان يا عيد رمضان و مبارك باد گفتن آن فراتر نمى‏رود : « روزه به پايان رسيد و آمد نو عيد هر روز بر آسمانت ‏باد امروزا »

(رودكى)

ناصر خسرو :

ديدگاه ناصر خسرو شاعر تعليمى و دينى مذهبى اسماعيليه از شاعران پيشين فراتر مى‏رود. وى اگر چه پرسشى را كه از مستنصر بالله درباره روزه و ديگر احكام شريعت مى‏كند بى‏ جواب مى‏گذارد :

و آنگاه بپرسيدم از اركان شريعت كاين پنج نماز از چه سبب گشت مقرر؟ و ز روزه كه فرمودش ماه نهم از سال و زحال زكات درم و زر مدور ...

(ناصر خسرو ص 512)

اما مخاطب خود را به تامل درباره اين حكم عبادى فرا خوانده مى‏گويد : چون روزه ندانى كه چه چيزى است چه سود است بيهوده همه روز تو را بودن ناهار .

(ناصر خسرو ص 165)

همه پارسايى نه روزه است و زهد نه اندر فزونى نماز و دعاست . / از نماز و روزه تو هيچ نگشايد تو را خواه كن خواهى مكن، من با تو گفتم راستى .

خاقانی :

خاقانى شاعر تعليمى علاوه بر آن كه در شعر خود از مفردات صوم و صيام سود جسته است ، صيام را از بهترين سكنات نفس دانسته است : « از جسم بهترين حركاتى صلاة دان وز نفس بهترين سكناتى صيام دان »

به خاطر آشنايى با عقايد ترسايى و دين مسيحيت از « روزه مريم ‏» « صوم العذرا » ياد مى‏كند .

 

نظامی :

نظامى گنجوى نيز در مثنوى خسرو و شيرين در بيان مرگ مريم، روزه مريم را ياد مى‏كند:

« چون مريم، روزه مريم نگه داشت دهان در بست از آن شكر كه شه داشت . »

(خسرو و شيرين ص 288)

سعدی :

در آثار سعدى شاعر معرفت و اخلاق نيز توجه به روزه و شرايط آن ديده مى‏شود. در يك مورد شاعر، توجه كامل به خدا را مطرح كرده ، روزه و عبادتى را كه ريا و سمعه‏اى در آن طرح شود مطرود مى‏داند :

« شنيدم كه نابالغى روزه داشت به صد محنت آورد روزى به چاشت... پدر ديده بوسيد و مادر سرش فشاندند بادام و زر بر سرش چو بر وى گذر كرد يك نيمه روز فتاد اندرو ز آتش معده سوز به دل گفت اگر لقمه چندى خورم چه داند پدر غيب يا مادرم چون روى پسر در پدرم بود و قوم نهان خورد و پيدا به سر برد صوم كه داند چون در بند حق نيستى اگر بى وضو در نماز ايستى . »

در شعر غنايى نيز سعدى از مضمون روزه و ماه نو بى بهره نبوده ، هلال ابروى دوست را هلال عيد خود يافته است : « هر كه را خاطر به روى دوست رغبت مى‏كند بس پريشانى ببايد بردنش چون موى دوست ديگران را عيد اگر فرداست ما را از اين دهست روزه داران ماه نو ببينند و ما ابروى دوست . »

(غزليات سعدى ص 388)

شمس تبریزی :

اما بهترين مضامين و عميق‏ترين مفاهيم در كليات شمس به چشم مى‏خورد. شاعر شوريده مكتب عرفان با شريعت پيوند ناگسستنى دارد از اين رو با حلول ماه رمضان ماه معراج آدمى ، ماه پرورش عيسى روح ، ماه بريدن از نان و رسيدن به جانان به وجد درمى‏آيد :

« ماه رمضان آمد اى يار قمر سيما بر بند سر سفره بگشاى ره بالا اى ياوه هر جايى ، وقتست كه باز آيى بنگر سوى حلوايى تا كى طلبى حلوا... مرغت ز خور و هيضه ، مانده‏ست درين بيضه بيرون شو از اين بيضه تا باز شود پرها بر ياد لب دلبر خشكست لب مهتر خوش با شكم خالى مى‏نالد چون سرنا خالى شو و خالى به لب بر لب نايى نه چون نى زدمش پر شو و آنگاه شكر مى‏خا... گر تو به زيان كردى آخر چه زيان كردى كو سفره نان افزا كو دلبر جان افزا از درد به صاف آييم و زصاف به قاف آييم كز قاف صيام اى جان ، عصفور شود عنقا صفراى صيام ار چه، سوداى سفر افزايد ليكن ز چنين سودا يابند يد بيضا هر سال نه جوها را مى‏پاك كند از گل تا آب روان گردد تا كشت‏شود خضرا بر جوى كنان تو هم ، ايثار كن اين نان را تا آب حيات آيد تا زنده شود اجزا... بستيم در دوزخ يعنى طمع خوردن بگشاى در جنت‏يعنى كه دل روشن بس خدمت‏خر كردى بس كاه و جوش بردى در خدمت عيسى هم بايد مددى كردن تا سفره و نان بينى كى جان و جهان بينى رو جان و جهان را جو، اى جان و جهان من اينها همه رفت اى جان بنگر سوى محتاجان بى برگ شديم آخر چون گل ز دى و بهمن سيريم ازين خرمن، زين گندم وزين ارزن بى سنبله و ميزان، اى ماه تو كن خرمن ... »

(كليات شمس جزء هفتم صص 92، 91)

مولانا روزه را مادرى مى‏داند كه كريمانه به سوى اطفال خويش آمده است پس نبايد دامان چنين مادرى را آسان از دست فرو هشت :

« سوى اطفال بيامد به كرم مادر روزه مهل اى طفل به سستى طرف چادر روزه بنگر روى ظريفش بخور آن شير لطيفش به همان كوى وطن كن، بنشين بر در روزه بنگر دست رضا را كه بهاريست‏خدا را بنگر جنت جان را شده پر عبهر روزه هله‏اى غنچه نازان، چه ضعيفى و چه يازان چون رسن باز بهارى بجه از خيبر روزه تو گلا غرقه خونى چيى دلخوش و خندان مگر اسحاق خليلى خوشى از خنجر روزه ز چيى عاشق نانى، بنگر تازه جهانى بستان گندم جانى هله از بيدر روزه . »

(كليات شمس، جزو پنجم)

حافظ :

خواجه حافظ نيزمستثنی ازين مقوله نمى‏تواند باشد .  در ذيل به شواهدى از ديوان حافظ اشاره مى‏شود:

« روزه يك سو شد و عيد آمد و دلها برخاست / مى زخمخانه به جوش آمد و مى‏بايد خواست / توبه زهد فروشان گران جان بگذشت / وقت رند و طرب كردن رندان پيداست . »

(حافظ ص 16)

« بيا كه ترك فلان خوان روزه غارت كرد / هلال عيد به دور قدح اشارت كرد / ثواب روزه و حج قبول آن كس برد / كه خاك ميكده عشق را زيارت كرد... »

(حافظ ص 89)

« ساقى بيار باده كه ماه صيام رفت / در ده قدح كه موسم ناموس و نام رفت / وقت عزيز رفت ‏بيا تا قضا كنيم / عمرى كه بى حضور صراحى و جام رفت / در تاب توبه چند توان سوخت همچون عود / مى‏ده كه عمر در سر سوداى خام رفت . »

(حافظ ص 58)

منابع :  

دیوان حافظ /

 دیوان افضل الدین خاقانی شروانی /  شرح قصیده ترسائیه خاقانی /

گلستان و بوستان سعدی /

کلیات شمس /

دیوان ناصر خسرو قبادیانی /

 

 

 

+نوشته شده در ۱۳۸٦/٦/٢٦ساعت۳:٢۸ ‎ب.ظتوسط مهدی ناطق | نظرات ()
بوی ماه مهر

کم کم آفتاب گرم و دل انگیز تابستانی با ما وداع می کند و خبر از رسیدن ماهی نو می دهد که خود آعازگر فصلی نو است . وقتی هر سال به این مقطع از سال می رسیم ، حال و هوای به خصوصی را احساس می کنیم . این حال و هوا فقط به طبیعت اختصاص ندارد و انسانها نیز تحت تاثیر تحولات طبیعی ، منتظرند تا فصل جدیدی را آغاز نمایند .

 

علاوه بر آفتاب دل انگیز و مهربان تابستانی که در آخرین روزهای تابستانی دست دوستی به کمی سردی داده تا فرارسیدن پاییزی زیبا را نوید دهد ، کوچه و بازار نیز مملو است از شور و اشتیاق بسیاری از مردم که خود را برای برگ ریزان درختان و خش خش برگ هایی که زیر پایشان می شود در کنار گشایش فصل جدید کسب علم و دانش آماده می کنند .

 

آری ، باز هم مهر در راه است و همه ما چونان روزهای خوش کودکی و نوجوانی ، شمیم دلنواز پاییزی که همراه است با نسیم معطر و نوازشگر علم و آگاهی را می توانیم احساس کنیم .

 

بله به همین زودی سال جدید تحصیلی آعاز شد و من و تو که دیروز با ناراحتی از یکدیگر جدا شدیم و به فکر روزهای دوری و دلتنگی بودیم ، باری دیگر به هم رسیدیم و ....

 

اما من و تو آیا فکر کرده ایم که امسال چه می خواهیم بکنیم ؟    آیا برای امسال تحصیلی خود اندیشیده ایم ؟    آیا به دوستی ها و احساسات خود و دوستانمان فکر کرده ایم ؟

 

به هر حال اگر نیندیشیده ایم ، هنوز دیر نشده و فرصت به اندازه کافی وجود دارد . فقط فعلا باید گفت :

 

           دوست خوبم ، دوست مهربانم ، سال جدید تحصیلی مبارک !

+نوشته شده در ۱۳۸٦/٦/٢۱ساعت۱٠:٤٢ ‎ب.ظتوسط مهدی ناطق | نظرات ()
بشارت

فرازی از خطبه پیامبر اکرم ( ص ) در آخرین روز از ماه شعبان :

حضرت سلمان فرمود: در روز آخر شعبان پيامبر(صلى الله عليه و آله) براى ما خطبه‏اى در فضيلت ماه رمضان قرائت فرمود و در خطاب خويش به ما فرمود: اى مردم براستى سايه افكنده بر سر شما ماه بزرگ مباركى، ماهى كه در او شبى است كه از هزار ماه بهتر است، كه خداوند روزه‏اش را فرض و واجب نموده، و به پا داشتن عبادات شبش را به طور استحباب مقرر فرموده است، كسى كه تقرب بجويد به خداوند،به انجام نافله خيرى، مثل آن است كه در غير ماه رمضان فريضه‏اى انجام داده باشد، و اين ماه ماه صبر است، و صبر هم اجر و ثوابش بهشت است.

و ماه روزه، ماه مواسات و برابرى است، و ماهى است، كه رزق مؤمن در او زياد مى‏گردد، و ماهى است كه اولش رحمت و وسطش مغفرت و آمرزش، و آخرش آزادى از آتش جهنم است، و اين ماه براى مؤمن بهره و منفعت است، و براى منافق خسارت و ضرر.

فرا رسیدن ماه رمضان ، ماه میهمانی خدا بر همه امت مسلمان مبارک باد .

+نوشته شده در ۱۳۸٦/٦/٢۱ساعت۱:٤٥ ‎ب.ظتوسط مهدی ناطق | نظرات ()