قلب آبی

جايگاه روابط عمومی در جامعه اطلاعاتی امروز

اكنون در جهاني زندگي مي‌كنيم كه نام دهكده‌ جهان را بر آن قرار داده‌اند. شبكه‌هاي اطلاع رساني و ارتباطی و تجهيزات پيشرفته مخابرات و حمل و نقل، بيش از هر زماني در نزديك شدن انسان‌ها و افكار به يكديگر مؤثر شده‌اند. فناوري اطلاعات و ارتباطات كه امروزه نام «آي تي» را بر آن نهاده‌اند، خواسته يا ناخواسته ما را وارد عصري نو مي‌كند كه خصوصيات اصلي آن، حمل آني داده‌ها و گسترش روابط و شبكه‌هاي الكترونيكي است.

روابط عمومي‌ها در سيستم دولتي و مؤسسات و نهادهاي مختلف از تأثيرات فن‌آوري‌هاي اطلاعات و ارتباطي نيز درامان نمانده‌اند. در واقع با ظهور عصر اطلاعات و نقش حساسي كه روابط عمومي‌ها در دريافت كنترل و توزيع اطلاعات در دو بعد درون سازماني و بردن سازماني ايفا مي‌كند. از روابط عمومي اين انتظار مي‌رود كه محيط مناسبي را براي ايجاد تعادل و همكاري هر چه بيشتر و گسترده‌تر بين سازمانها و مشتريان و مخاطبان فراهم آورد.

 در اين جا ابتدا به مقایسه روابط عمومی الکترونیکی و روابط عمومی سنتی می پردازم . مفهوم روابط عمومي الكترونيكي و ديجيتالي روابط عمومي ديجيتالي عبارت است از:‌استفاده از فناوري ديجيتالي خصوصا كاربردهاي مبتني بر وب سايت‌هاي اينترنتي براي افزايش دسترسي و ارائه خدمات و اطلاعات ارتباطي به كاربران و سازمان‌ها و نهادها و دريافت اطلاعات از طريق آن . اين روش زمينه بالقوه‌اي براي كمك به ايجاد رابطه‌اي ساده، روان و مؤثر بين سازمان‌ها و نهادها و ارائه خدمات ارزان قيمت و فوري به كليه گروههاي كاربر را فراهم خواهد كرد.

 روابط عمومي الكترونيكي و ديجيتالي در واقع فضائي در خدمت كاربر قرار مي‌دهد كه در آن كاربر، به راحتي به اطلاعات دست پيدا كرده و نياز خود را مرتفع مي‌كند. ويژگي‌هاي روابط عمومي الكترونيكي و ديجيتالي روابط عمومي در جوامع اطلاعات آينده نقش مهمي در امر اطلاع رساني بهينه، ارائه سرويس‌ها و خدمات به تك تك افراد جامعه خواهد داشت. ويژگي‌هاي خاص روابط عمومي ديجيتال سبب تسهيل دسترسي شهروندان و مخاطبان به اطلاعات و خدمات مورد نياز و كاهش هزينه‌ها خواهد شد.

-در روابط عمومي الكترونيكي بهره‌گيري از فناوري‌هاي نوين هدف نيست بلكه وسيله است وسيله‌اي در جهت ارائه خدمات و سرويس‌هاي مورد نياز به مخاطبان. -روابط عمومي ديجيتالي در قيد زمان و مكان نيست. خدمات و اطلاعات در تمامي روزها و ساعات در دسترس شهروندان و مخاطبان قرار مي‌گيرد. روابط عمومي ديجيتالي ارتباطي دو سويه بين سازمان ها و مردم حاكم مي‌كند. 

 مخاطب در روابط عمومي ديجيتالي جمعی نيست بلكه فردي است. در روابط عمومي الكترونيكي بايد پاسخگوي تك تك اعضاي جامعه اطلاعات بود.  البته با وجود اينكه در روابط عمومي ديجيتالي فناوري‌هاي نوين ارتباطي نقش عمده‌اي را بازي مي‌كنند اما با اين حال همواره تكنولوژي‌ها سهم كمتري نسبت به بينش ديجيتالي دارند. در واقع كار اصلي روابط عمومي ديجيتالي طرح ايده آن هم با بينش ديجيتالي است.

 مهمترين وظيفه روابط عمومي ديجيتالي در جامعه اطلاعاتي آينده برقراري ارتباط دو سويه متعامل بين سازمان ها و مردم، ارائه خدمات و اطلاعات مورد نياز مشتريان و... است كه روابط عمومي ديجيتالي اين وظايف را با بهره‌گيري از فناوري‌هاي نوين ارتباطي و از جمله اينترنت انجام خواهد دارد.

  به عبارتی دیگر مهمترين وظايفي كه يك روابط عمومي ديجيتالي در جامعه ايفا مي‌كند : بهبود كارايي و اثربخشي نهادها، سازمان‌ها و مؤسسات از طريق حذف لايه‌هاي ساختاري  تسهيل دسترسي شهروندان و مخاطبان سازمان‌ها به اطلاعات مورد نياز از طريق جايگزيني شهروند مداري و اجتماعي مداري به جاي بوروكراسي مداري - ساده سازي فرآيندهاي ارتباطي و اطلاع رساني و كاهش هزينه‌ها از طريق يكپارچه سازي و حذف موانع و سيستم‌هاي زايد - افزايش خلاقيت از طريق به كارگيري مكانيسم‌هاي ارتباطي و اطلاع گيري و اطلاع رساني د رامور دولتي و غير دولتي. - و ..

+نوشته شده در ۱۳۸٦/٦/٢۸ساعت۱:٥۱ ‎ب.ظتوسط مهدی ناطق | نظرات ()